Педагогічна практика аспірантів навчально-наукового інституту бізнесу і фінансів: від теорії до практики викладання

Педагогічна практика є обов’язковою складовою підготовки аспірантів, спрямованою на формування їхніх професійних компетентностей у галузі викладання. Вона передбачає залучення здобувачів ступеня доктора філософії до навчального процесу: проведення лекційних, семінарських і практичних занять, розроблення навчально-методичних матеріалів, участь у науково-методичних заходах кафедри. Ця практика дозволяє аспірантам набути навичок педагогічної взаємодії зі студентами, освоїти методи активного навчання, розвивати комунікативні й організаційні здібності. Водночас вона вимагає ефективного поєднання педагогічної діяльності з науковою роботою, адаптацією до вимог освітніх програм, пошуком власного стилю викладання.

Відповідно до наказу в.о. ректора ЗВО «ПДУ» Алли ІВАНОВСЬКОЇ від 31.03.2025 №308 с аспіранти другого року навчання розпочали проходження педагогічної практики тривалістю 4 тижні з 28 квітня по 23 травня 2025 р.

На настановчій конференції з педагогічної практики для аспірантів спеціальностей 051 «Економіка» і 073 «Менеджмент» були присутні: директор навчально-наукового інституту бізнесу і фінансів Микола МІСЮК, гарант ОНП «Економіка» Наталія КОРЖЕНІВСЬКА, гарант ОНП «Менеджмент» Алла ЧИКУРКОВА, наукові керівники аспірантів та аспіранти 2 року навчання.

Під час проходження практики здобувачі ступеня доктора філософії знайомляться з науково-педагогічним колективом, структурою випускових кафедр, основними напрямами їх діяльності, навчальними дисциплінами та методичним забезпеченням. Керівники практики ознайомлюють здобувачів з обов’язками, вимогами та планом роботи на період практики.

Аспіранти вивчають навчально-методичну документацію: положення щодо організації освітнього процесу, навчальні плани, освітні програми, робочі програми дисциплін, плани семінарських і практичних занять, методичні рекомендації, критерії оцінювання знань студентів. Це допомагає молодим науковцям зрозуміти зміст навчального матеріалу та вимоги до його подачі. Під час практики аспіранти беруть участь у засіданнях кафедр, відвідуванні та аналізі занять досвідчених викладачів, готують власні конспекти лекцій, плани семінарів, завдання для самостійної роботи студентів, роботі студентських наукових формувань. Важливою складовою педагогічної практики є можливість здобувачів проводити навчальні заняття із застосуванням інтерактивних методів навчання, мультимедійних засобів, елементів дискусій.

Важливим компонентом є ведення щоденника практики, де фіксуються всі види діяльності практиканта: підготовка до занять, участь у засіданнях кафедри, науково-методичних семінарах, робота з документацією, проведені заняття, самооцінка результатів.

Загалом педагогічна практика сприяє професійному зростанню молодих науковців, підготовці їх до викладацької діяльності у закладах вищої освіти та інтеграції у науково-освітнє середовище. Її результатом є не лише оволодіння методикою викладання, а й розуміння сучасних освітніх трендів і потреб студентської аудиторії.

 

Гаранти ОНП:

«Економіка» Наталія КОРЖЕНІВСЬКА,

 «Менеджмент» Алла ЧИКУРКОВА