Інформаційна гігієна у соцмережах, маніпуляції й дезінформація: для студентів Подільського державного університету провели тренінг із медіаграмотності

31 жовтня 2023 р., для активістів та здобувачів вищої освіти університету, було організовано й проведено  тренінг у сфері розвитку медіаграмотності та критичного мислення «Медіаграмотність та інформаційна гігієна у соціальних мережах». Захід відбувся в межах Всесвітнього тижня медіаграмотності, який реалізується первинною профспілковою організацією співробітників і студентів ЗВО «ПДУ» та ГО «Інститут громадянської освіти та праці» при підтримці ректорату університету.

Метою заходу було  навчити молодь критично мислити, незважаючи на вплив численних ЗМІ, інформаційну перевантаженість та значну присутність пропаганди та популізму у сучасному інформаційному просторі. Також акцент поставлений на вміння виявляти «фейки» та вирізняти маніпулятивні методи у медіа. 

Наразі, у нашому ЗВО планується серія семінарів з медіаграмотності впродовж року. Організаторами та тренерами стали – голова профкому, медіатренерка Світлана ЛІЩУК та члени ГО «ІГОП» Любов САВЧУК, Юлія ВОЛОЩУК, Володимир ДОБРОВОЛЬСЬКИЙ, Василь СМОЛЯК та Віталій ВОЛОЩУК.

У різному віці ми використовуємо різні види медіа: книги, журнали, музику, телебачення, радіо, інтернет, смартфони, ігри, комікси. У сучасному світі люди іноді усвідомлюють, що піддаються впливу, тому дуже важливо вміти взаємодіяти з медіа.  Питання медіаграмотності в Україні набуває все більшої актуальності. Під час російської агресії для українців це життєво необхідна навичка, що унеможливить вплив пропаганди та спецоперацій. Ворог веде потужну інформаційну війну, вигадуючи все нові й нові способи привернути увагу й спотворити відомі факти. Тому важливо йому протистояти і вміти чітко розрізняти, де нас хочуть надурити і як це перевірити.

В останній тиждень жовтня у світі вже 12-й рік поспіль проводять Глобальний тиждень медійної та інформаційної грамотності. Центральний захід — конференція ЮНЕСКО Global MIL Week 2023, яку планували провести у Йорданії 23–25 жовтня, вимушено відклали на невизначений термін через загострення війни в Ізраїлі після нападу бойовиків ХАМАС. Проте організація закликає до активного проведення заходів із розвитку медіаграмотності на національних і регіональних рівнях.

В Україні під час Тижня медіаграмотності, що припадає на 23–31 жовтня, люди різного віку могли ознайомитися та взяти участь як в ініціативах у рамках самого Тижня, так і в тих проєктах, які стартуватимуть після його завершення та передбачатимуть подальшу участь із розширенням освітньо-культурного горизонту.

Щодо проведеного тренінгу, то він був проведений у форматі дискусії та діалогу. В інформаційному полі уточнили основні поняття щодо типів і різноманітності медіа, сутності медіаграмотності, її компонентів; ознайомилися з провідними документами України й ЄС щодо медіаграмотності; проаналізували роль і актуальність медіаграмотності в Україні; визначили значення критичного мислення для безпечного споживання інформації й ефективної діяльності в медіапросторі; спілкувались про джерела інформації, критичне мислення, фейки та фактчекінг, маніпуляції та пропаганду в медіа, цифрову безпеку,  сторітелінг, мову ворожнечі та стереотипи в медіа.

Значна увага в обговореннях була  приділена питанням дезінформації, інформаційній гігієні, а також механізмам виявлення фейків у соцмережах, маніпулятивні заголовки й матеріали в медіа, дізналися про те, чому ми схильні вірити фейкам.  Розбирали в чому відмінність ЗМІ та телеграм-каналів і як не піддаватись на маніпуляції ворожих інформаційно-психологічних операцій. Студенти на конкретних прикладах розглянули вплив медіа на суспільство, зокрема поговорили про формування стереотипів, розібрали та проаналізували інформаційні вкидання та значущі елементи розв’язаного інформаційними засобами психологічного наступу на Україну.  Важливим є те, що всі учасники були дуже активними, максимально долучалися до роботи та проявляли свою цікавість.

Бути медіаграмотним означає бути спроможним знайти те, що ми шукаємо, вибрати те, що нам потрібно, визначити, наскільки надійною є ця інформація, вміючи розпізнавати різні видів фейків та пропаганди. Медіаграмотність - наш фільтр споживання інформації.

 

Інформацію підготувала
голова первинної профспілкової організації
співробітників та студентів ЗВО «ПДУ»,
членкиня ГО «ІГОП»
Світлана ЛІЩУК